Masa Itu Emas


Monday, August 24, 2009

Marhaban Ya Ramadhan


Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua


-aniesa-

Saturday, August 15, 2009

Datang bertamu untuk sekian kalinya


RasulAllah SAW pernah bersabda;

“Ramai orang yang berpuasa, tetapi ia tidak memperolehi apa-apa daripada puasanya itu melainkan lapar dan dahaga.” (Diriwayatkan oleh Nasa’i dan Ibnu Majah)

Tak sangka....minggu depan (jika masih diberi kesempatan Allah S.W.T menghirup udara Ramadhan) umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan utk thn 1430 Hijrah (2009 masihi).

Bagi aku Ramadhan adalah bulan yg sungguh istimewa. Penuh dgn amal ibadat dan mlm2 yg istimewa. Buat kwn2 (aku copy paste jer kata2 ini...niat aku ikhlas tau)....

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

Semoga dgn kedatangan Ramadahan ini, membuatkan kita lebih baik dr Ramadhan lepas.

-aniesa-<<<<----salam penuh keikhlasan

Friday, August 14, 2009

feel it...

hehehehe....tajuk atas mcm hampeh jer bunyi nyer...tp ntah la kena dgn isi apa yg aku nak tulis ni ker tak??!!!

kalau korang perasan ada tiker "misi kurusku" kat tepi bwh sekali (sajer lettakkan kat bawah....). bagi yg kenal aku...tahu la keadaan aku mcm mana kan...malu nak ckp berat badan sekarang...mesti korang tertanya2 naper la tetiba aku concern sgt pasal berat badan???

Dulu....(baca dlm keadaan aku mengeluh)....dulu la, berat aku tak mcm berat sekarang ni...dah tu plak masa tu aku bujang lg. Sekarang ni...berat aku dah tak sesuai dgn ketinggian aku dan umur aku. Huh, baru tahu nak jg kesihatan... :(

Lepas aku kawen, asal masak jer aku pon mkn sekali, mkn jgn citer la...tak pernah langsung rasa nak berhati2 amik mknan berat....kalau tgk piramid makanan kat bwh ni aku rasa yg paling sikit perlu mkn itulah yg byk sekali aku mkn.
Dah tu, bila lama2 gaya hidup aku mcm tu...rupanya aku dah naik lebih 20kg dlm masa 5-6 thn lepas. Adoiiii haiiii....[keluhan makin panjang].....pinggang yg dulu mcm kerengga [dulu asik pakai baju kebaya jer...konon ratu kebaya la] sekarang dah jd mcm tong drum huhuhuhu.....kena ker aku berdiet????

Bila pikir diet...rasa mcm tak sanggup jer aku nak buat. Tp aku kena semangat.....mkn perlu juga...tp aku kena ada usaha lain selain berdiet. dah 3 kali aku join aerobik kat opis (setiap ari jumaat). Tp aku tak tahu berat bdn aku brp lepas aku join aerobik ni...last aku timbang pon 5/8/09 (rabu) lepas. Hari ni ntah la brp plak yg turun atau naik lg ker tak pon maintain jer takat ituh....huh...
Bila tgk blog2 org yg dulu gemuk dan sekarang kurus...rasa semangat tu berkobar2 nak kurus balik....huhuhu kalau dlm masa 5-6 thn aku boleh naik smpi 20 kg boleh ker aku turunkan 20 kg dlm tempoh 5-6 bulan???? adoiii haiiiii (mengeluh lg).....kwn2 sila bg semangat dan dorongan utk aku yer....(skang ni aku dlm proses mengatur menu mkn aku)....hahahaha mcm bagus jerk aku nih....

Sekadar luahan di mlm hari......utk aku terus berjuang utk kurus dan sihat. Caiyok...caiyok!!!! (boleh guna ker???)

-aniesa-<<<---bukan nak kurus jer tp nak sihat sekali..mana tahu aku kurus nati leh ngandung!!!! kena ker tajuk kat atas td???

Rasa - Azharina

Tajuk Lirik/Lagu: Rasa <<<---klik jer Artis/Penyanyi: Azharina

Sejuta rasa sukar untuk ku mengertikan
Menghimpit di hati meresahkan fikiran
Aku sememangnya insan tiada daya
Untuk memutar masa menebus segala

Mengapa kini terjadi diakhir waktu
Kala percintaan kita menuju gerbang
Berkali ku memujuk berkali ku rayu
Teguh pendirian sukar digoyah

Ku tangisi khilafnya diri
Sungguh aku bukan insan sempurna
Ku akui sakitnya hati
Menyakiti hatimu berulang kali
Penyesalan kini tiada berguna

Ku melangkah dengan sejuta rasa
Rasa yang hanya ku seorang tahu
Semoga pengajaran bererti ini
Bisa membuatkan diri dan hatiku
Merenung hikmah disebaliknya

Walaupun jauh disudut hati
Ingin kembali bersamamu
Berkongsi waktu
Namun ku serahkan pada Ilahi
Menentukan semua akan berlaku


-aniesa-<<<<---layan jer

Wednesday, August 12, 2009

Pagi yang gelap....

Salam dan selamat pagi...hari ni hujan pulak pepagi. Huhuhu...kalau ari cuti mesti boleh tarik selimut dan tidur lg. Tak der citer apa pon pagi2 ni...tp sbb dah sampai awal sikit dr biasa (naik kereta) so, post jer entry ni.

Buat insan2 yang masih on the way ke tempat kerja atau ke mana saja pagi2 ni....hati2. Kalau jln kaki pakai la payung...kalau naik kereta, sabarlah menempuh jem (mesti punya), kalau naik motor, jgn laju sgt sbb jln licin. Ok...time to eat. ari ni boss ada lawatan...dah settlekan sume. Tp boss tak sampai lg sbb jem.


-aniesa-<<<<<------kini sudah terang

Sunday, August 9, 2009

Ungkapan Kata Bernafas Cinta

Ada sesaper ingat lagu nih??? Best arrr teringat zaman2 suka karaoke dgn sepupu2 aku...bestnya zaman dulu.

Lagu ni Feeza yang nyanyi. tajuk dia mcm kat atas tu



Ungkapan Kata Bernafas Cinta (klik jer)

Dikeheningan Malam Yang Panjang
Mataku Matamu Bertentangan
Terjalin Semangat Yang Membuka Rahsia Dijiwa

Dengan Getaran Rasa Kau Bisikan
Ungkapan Katamu Bernafas Cinta
Indahnya Debaran Saat Pertama Bersua

Tak Pernah Kuharapkan Kau Bersumpah Setia
Demi Kerana Alam dan Malam Telah
Menjadi Saksi Kita
Ikrar Cinta Abadi Yang Bersemi
Lena Dibuai Angin Malam Ini
Kita Berdua Bertemu Rindu Bersaksi Purnama

Kita Bersama Saling Bercinta Sehati dan Sejiwa
Kita Bersama Saling Berdoa
Berkekalan Akhirnya

-aniesa- <<<---berkekalan akhirnya

Hujung Minggu yg....

Rasa mcm penat sgt....(hakikatnya tak buat keje berat pon...ngeh..ngeh..ngeh)

Minggu lepas (1 ogos) adik ipar aku dtg... patutnya tak singgah umh aku tp nak jd citer kete dia rosak kat maharajalela pkl 12.00 tgh mlm so, asben pon g la amik dia. Ni adik asben aku yg dah kawen tu dia ddk kat Tapah. Aceli dia org nak g putrajaya (umh kakak ipar dia) konvoi ramai2.

Bila dah jd mcm tu, dia org ni terpaksa tido umh mlm tu. Esoknya baru antar dia org g putrajaya tu pon dah mlm kita rg antar. Siang tu g repair kete pastu bwk g jln tmn tasik permaisuri (nak g KL masa tu tgk ada rusuhan bantah ISA tuh)

Kat bwh ni antara gambar anak2 dia (dua-dua perempuan)

Ini anak dia yg no.2 Qasdina Auni baru 3 bulan lebih (org kata mcm muka asben aku hua..hua..hua...ada ker???) ni aku suruh asben letak muka dia kat sebelah muka dina. tp syg asben ku tak dak gigi sebatang hahahaha.....

Dina lg....


Ini adik iparku itu.....Zila namanya. Masa ni kat putrajaya tgh tepon tanya umh kat mana. Rupanya kat bwh tpt kita org tugu tu jer...
Gelagat org nak tugu bas (kununnyer la). Yang sulung tu buas sikt. Dah tu tak nak tangkap gambar asik paling2 muka jer bila sua kamera.

Itu kisah minggu epas. Minggu ni plak mak dgn abah aku dtg. Sajer jer dia org dtg. Adik aku pindah umh (tak jauh dr umh dulu). Dulu dia ddk tingkat 4 sbb bini dia dah sarat cari umh bwh plak. So, dah dpt umh bwh senang sikit. Brg2 umh dia tak byk tp nak angkat peti ais dgn mesin basuh tu jer la....Tu yg abah aku dtg juga...

Sabtu tu aku pegi umh adik aku (mak dgn abah tido kat sana smlm), alang2 dah sampai subang ajak g umh Liza. Lepas g umh Liza terus g Kepong umh Pak Ndak aku (adik abah). Pastu balik umh aku singgah mandi semayang pegi H.Langat plak umh makcik aku (adik mak). Byk tul destinasi. Tu yg rasa penat sgt...penat berjalan.

Pagi td bwk mak dgn abh g pasar. Adik aku ni kalau mak aku dtg asik suruh buat laksa jer...So, td buat laksa. Asben aku tak der plak ari ni sbb g Taklimat penyampaian watikah pengerusi belia selangor. Dia kan YB ssh nak halang bila org asik bergiat aktif mcm ni. tak per la janji dia bahagia. Tgh hari lepas mkn, baru mak dgn abah balik (dia org naik keretapi).

Itulah kisah hujung minggu aku. Minggu depan tak tau apa cerita....ok...bye

-aniesa-<<<----byk keje umh menunggu ku....

“ketika cinta itu mati, kau TIDAK perlu mati bersamanya”

Daisypath Anniversary Years Ticker

counting the wonderful day with u